Linsedeller/linsebøffer... Skønne, "grønne" og vegetariske!



Jeg er mildest talt dårlig til at spise grøntsager. Og dem de følger mig fast herinde, vil vide at jeg også sjældent laver salater. Så der må gøres noget, og jeg arbejder på sagen. Disse linsedeller er et skridt i den rigtige retning.

I det sri lankanske køkken (som jeg kender fra min mor og hendes familie), bruges røde linser en del, så dem har jeg altid i mit skab.


Linsedeller (grundopskrift)

10-15 stk

Ingredienser
250 g tørrede røde linserca. 125 g fuldkorns hvedemel (mængden afhænger af vandindhold i de kogte linser, så prøv dig frem)
1 zittauer løg (alm. hvidt løg, du kan også bruge forårsløg, eller hvad du ellers lige har af løg)
2 fed hvidløg
1 æg
Salt
Peber
Citron
Olie til at stege i

Fremgangsmåde
Skyl linserne grundigt i flere hold vand, indtil skyllevandet er mere eller mindre klart.

Kog linserne i rigeligt vand tilsat 1 tsk fint salt i 20-25 min, indtil konsistensen er som grød.

Dræn det meste af vandet fra.

Hak i mens hvidløg og løg fint.

Kom i en skål og tilsæt linserne. Tilsæt æg og rør det hele sammen.

Tilsæt nu mel lidt efter lidt, indtil dejen har konsistens som frikadelledej. Den må ikke være for lind, da de så vil falde fra hinanden når de steges på panden. Smag til med salt, peber og citron. Smag på dejen, eller lav evt. en lille testdelle som steges på panden, hvis du ikke kan lide at smage på den rå dej.

Steg ved middelvarme på en pande, indtil dellerne har fået en skorpe. Server med lidt citron på siden, og en god salat.

(Også gode til børnenes madpakke...)


Prøv i øvrigt

... at variere dellerne ved at tilsætte snittede rå bønnestænger, eller koriander og fintsnittet chili.




Kommentarer

Populære opslag