Forskellen på hestekastanjer og spisekastanjer - en lille billedguide

Jeg er efterhånden en del gange blevet spurgt, hvordan man kan se forskel på hestekastanjer og spisekastanjer. Det er ret nemt når man ved hvad man kigger efter ;-) Jeg har derfor været en tur ude med kameraet. Lad os tage hestekastanjerne først. Hestekastanjer er de kastanjer vi kender fra vores barndom. De kan med lidt fingersnilde blive til fabelagtige dyr, men kan altså ikke spises. Deres blade ser således ud:


De sidder inden i en skal med pigge på ydersiden. Piggene er tykke, og sporadiske på overfladen.


Spisekastanjer har derimod rigtig mange, fine, tynde pigge der dækker hele skallen, og stikker voldsomt.



Spisekastanjernes blade ser således ud:


Når man har kastanjerne ved siden af hinanden, kan man også tydelig se forskel. Spisekastanjer har tendens til at have én side der er lidt eller meget flad (fordi der som oftest er mere en én kastanje i skallen, hvorimod hestekastanjer oftest kun har én).


Nu hvor du kender forskellen, så kig lige op på din næste gåtur. De er i sæson NU, og det kunne jo være at du er heldig...

Kommentarer

Sjønne sagde…
Tak for de fine billeder, og gennemgangen - har aldrig prøvet at samle kastanjer ind til maden selv. I morgen må jeg en tur i skoven og se om ikke jeg skulle være heldig ;)
jjj sagde…
Fed vejledning. Vi har kastanjetræer på arbejdet men det er ikke de spiselige. Tak igen...
foodMAD sagde…
Det var så lidt! Jeg er glad for at i kan bruge det, og håber i finder nogen ;-)
Anonym sagde…
Tusinde tak for hjælpen. Virkelig godt beskrevet/vist :)
Hanne sagde…
Tak for beskrivelse. Mit barnebarn og jeg har i går fundet spisekastanjer for første gang..
foodMAD sagde…
Hvor er det dejligt at høre! Spisekastanjer er fantastiske, og en super måde at få engageret børnene i maden også. Kig evt på byhøst.dk hvor der er markeret et par steder med spisekastanjer (blandt mange andre ting).

Populære opslag