Hjemmelavet remoulade - sådan gør du!




Da jeg for nogle uger siden var på ferie på Anholt, sad vi en dag og spiste skønne fiskefrikadeller med hjemmelavet remolade på havnen. Her er der en af kvinderne ved bordet, der udbryder: -"Gad vide hvordan man laver remoulade?" Hun vidste ikke at jeg var madblogger, og selvom det ikke gør mig til et orakel af viden indenfor mad, så ved jeg dog godt hvordan man laver den fra scratch :)

Vi spiser en del remo herhjemme (mest den lille), og desværre har hun en præference for den billige på tube fra supermarkedet. Jeg arbejder på at ændre dette, og i aftes lavede jeg derfor en hel "spandfuld", som nu gemmer sig i skoldede glas i køleskabet.

Her får du min opskrift. Det er meget nemt:


Remoulade 

Ingredienser
4 æggeblommer
Rapsolie (mængde afhænger af æggeblommers størrelse, og ønskede konsistens)
Ca. 90 g cornichoner
1 spsk kapers
2 store gulerødder
1 lille løg
1/2 tsk gurkemeje
Karry
Salt
Sukker
Syre (citron eller hvidvinseddike)

Fremgangsmåde 

Først piskes en mayonnaise: I en skål tilsættes æggeblommer og med et piskeris piskes disse, mens rapsolie tilsættes lidt efter lidt. Sørg for at alt olie er pisket ind i massen, før mere tilsættes. Pisk indtil konsistensen er tyk som mayo. Farven skal nærme sig hvid fremfor at være gul... (jeg brugte ca. 1-1.5 dl olie til denne portion)

Hak cornichoner, kapers og løg fint og tilsæt.

Riv gulerødder, og hak derefter fint før de tilsættes. Bland det hele.

Smag til med salt, lidt karry (omkring en halv tsk) og gurkemeje.

Bland det hele og smag til med syre og sukker til sidst. Gem på skoldede glas.


Kommentarer

Populære opslag