Copenhagen Cooking 2013 - en forrygende sanseeksplosion af madoplevelser

Copenhagen Cooking 2013 løber snart af stablen, nærmere bestemt i slutningen af august med start d. 22. aug og frem til d. 1. sep. Festivallen er en tilbagevendende begivenhed i København, og byder på alverdens mad-relaterede oplevelser - lige noget for et madøre som undertegnet!

Årets tema er "Det sociale måltid:



Jeg har forsøgt at danne mig et overblik over alle de arrangementer der er på dette års festival, og er så småt begyndt at sætte mit program sammen for den sidste uge i August - jeg kan mærke allerede nu, at det bliver svært at vælge! Her er mit foreløbige bud på et program for ugen:

Søndag d. 22. aug


Den officielle åbning af festivallen, sker søndag d. 22. aug fra kl. 16-19.30. Her vil restaurant Søren K, fra den sorte diamant sørge for at dække et overdådigt sommerbord a la Krøyers maleri, og der vil være maddebat med "international stjernedrys", lover Copenhagen Cooking. Jeg vil ihvertfald gerne med.

Tirsdag d. 24. aug


"Mad med sted", er et pop-up marked med specialiteter fra det syddanske, tirsdag d. 24. aug. fra kl 10-18. På siden står der at de vil prøve at udfordre vores fordomme... Jeg vil gerne se hvilke fordomme det er, jeg tilsyneladende har om det syddanske, og vil også meget gerne have dem udfordret :)

"Nordic taste", har jeg været med til et par år nu efterhånden, og det er sjovt at se, hvad kokkene finder på af småretter. Denne gang foregår det tirsdag. d. 24. aug fra kl 12-15 eller kl 15-18. Forvent ikke at blive mæt af retterne...

"Singapore street food", er arrangeret af restaurant Namnam, en skøn restaurant på Vesterbro, og alene dét, er grund nok til at besøge dette event. Der vil blive stillet boder op på gaden i rigtig street food style...

Onsdag d. 25. aug


Onsdag d. 25. aug. fra kl. 11-17 dyster Danmarks bedste amatørkokke i italienske retter. Vinderen vinder en rejse til Sicilien, og du kan komme og opleve stemningen fra konkurrencen, og se kokkene arbejde.

Samme dag, er der "VM i risotto" hvor det er kokke fra hele verden der dyster om titlen. Jeg elsker risotto, så det skal jeg selvfølgelig også se... måske kan jeg se et par af kokkene over skulderen, og lære et fif eller to...

Denne onsdag byder "The pig party" på gris fra kl. 15-22. Her tilbereder byens kokke svin for alle pengene. Det lyder som et feast lige efter min bog, så her skal jeg selvfølgelig med!

Fredag d. 27. aug


Mellemøstlig kokkeskole byder fra kl. 15-17 eller kl. 18-20 på undervisning i det mellemæstlige køkken. Et køkken der ved hvordan man bruger alverdens krydderier på fornemmeste vis, noget jeg gerne vil være meget bedre til...
Lørdag d. 28. aug

Fiskebaren byder på ægte krebsegilde, med krebs i lange baner... Og snaps... Og øl.. Og DJ. Jeg skal med. Det foregår lørdag d. 28. aug. fra kl. 18
Samme dag byder Aamans desværre også på en sensommermenu der lyder utrolig tillokkende. Det sker fra kl. 18-21.30 (mon jeg kan nå dem begge? :))

Søndag d. 29. aug


"Skov, sten, glas" er et arrangement arrangeret af Glasmuseet Cisternerne, og hvor de københavnske cisterne vil indgå som en del af oplevelsen ved måltidet. Jeg har én gang før været i cisternerne, og kan kun forestille mig at det bliver spektakulært... Og så er det jo ingen ringere end Mads, Refslund der står for maden. Så kan det næsten kun blive godt!

" Kenyakaffe i postevand og kildevand - Og chokolade fra den brasilianske regnskov på Copenhagen roaster", er det lange navn på et event for kaffe og chokolade elskere. Her vil der blive gået i dybden med nørdede ting, som kildevand eller postevand ved brygning af kaffen, og chokolade med forskellige kakaoprocenter. Helt sikkert et arrangement for mig. Det sker søndag fra kl. 17-19.

Mandag d. 30. aug


Mandag forstætter løjerne med "Taste food fair" i Tivoli fra kl. 14-20. En skøn bverden af specialiteter, der frit kan smages på efter du har betalt entré. Det er fra kl. 14-20.

Kl. 10-18 denne mandag stiller lokale avlere deres smagsprøver på lokale råvarer op på Frederiksberg Rådhusplads. Det sker under navnet "Lokale råvarer i mad og drikke."

"Guerilla Dining", skaber samme aften, under temaet "Doped up" et måltid "med spøgefulde indslag fra narkokulturen". Jeg synes det lyder interessant, og håber at få tid til at deltage. Det sker fra kl. 18.

Tirsdag d. 31. aug


"Smag have", er et event med fokus på dyrkning af råvarer i Prags have. Det sker fra kl. 12-20.

Fra kl. 10 er der "Isfestival" i Meyers madhus med isværksted og oplæg om is. Og selvom jeg stadig ikke har fået købt mig en ismaskine, så vil jeg gerne med alligevel... Og så gør det jo ikke noget, at man får Heibergs nye isbog med i prisen :)

Samme dag er der fødevaremarked i Meyers Deli fra kl. 11-15.

Onsdag d. 1. sep


"Aamanns smørrebrødsværksted", fra kl. 12 denne onsdag kan du bygge det helt perfekte smørrebrød, med kyndig vejledning fra Aamanns folk. Smørrebrød i lange baner...

"Byg din egen byhave", er et event hvor du kan få jord under neglene - en workshop om den urbane have, hvor du kan få råd til at bygge din egen havekasse af tilgængelige materialer.

Der er masser af andre interessante oplevelser i forbindelse med Copenhagen Cooking, men de ovenfor nævnte er nogen af dem som jeg selv håber på at nå... Ses vi derude??

Kommentarer

Populære opslag