Portugal - på tur med foodMAD

Det er efterhånden ved at være en del dage siden, jeg var på en lille tur til Portugal. Det var en skøn tur, der bød på både surf og storbyferie.



Vi landede i Lissabon drog straks derfra og ud mod Peniche- halvøen i vores lille lejede bil. Et skønt sted, med dejlig surf, men desværre alt andet end en foodies drøm mht. mad. Hvis du nogensinde finder dig selv i Peniche, så gør dig selv en tjeneste, og lav maden selv. Råvarerne er fantastisk - fisk og skaldyr i lange baner, gedeoste, ja i det hele taget oste i lange baner, og tørret skinke der er "to die for". Men at bruge disse råvarer til noget fornuftigt, ja det har de altså endnu til gode i denne del af landet.

Hvis der er én ting der ikke er dårlig noget sted i Portugal, så er det kaffen. En kaffe med mælk koster typisk 1-1.5 Euro (8-10 kr) på en café, og selv på tankstationerne har de store barista maskiner, der kan steame mælk, og kværne kaffe til den perfekte kop... Der kunne vi danskere lære en ting eller to.

Efter surf i Peniche tog vi nogle dage til Lissabon. Vi havde aaaalt for lidt tid i Lissabon, og jeg fik ikke smagt en brøkdel af det jeg gerne ville smage af byens godter, så jeg må tilbage inden alt for længe.

Et sted jeg dog lige vil give en anbefaling med på vejen, er "La oficina". En skøn lille "cantina" med moderne fusionskøkken, med vægt på de råvarer Portugal er gode til at producere. Det var ikke gourmet på højt plan, men det var skøn mad til meget billige penge (60-70 kr per ret), og helt sikkert et "It-sted" for Lissaboanerne (eller hvad de nu hedder :). Sørg for at booke bord, hvis du vil prøve stedet, for der er travlt! Og selvom indretningen er alt andet end skøn, så er det de smarte Lissaboaner der kommer der, så tag gerne noget pænt tøj på.



Jeg vil egentlig ikke skrive så meget andet, men følge op med en lille billedstorm fra turen.
Har du spørgsmål så skriv endelig.

Rigtig god søndag!








Kommentarer

Populære opslag