Restaurant EN Japanese Brasserie i New York - hjemmelavet tofu, sushi og meget mere...

Hermed lige endnu en lille anbefaling til spisested i New York. Jeg har overvejet længe, om dette indlæg skulle skrives, da billederne ikke er de bedste jeg nogensinde har taget. Stedet var dog så hyggeligt og maden tilpas lækker til at jeg synes indlægget har sin ret.
Vi besøgte denne restaurant den første aften, sidst jeg var i NY, kort tid efter jeg var landet. Jeg var træt, havde jetlag og allermest lyst til at gå om bord i noget fedtet og salt mad (jeg har det altid lidt som har jeg tømmermænd, når jeg har jetlag.) Vi havde hørt fra venner, at stedet havde en fantastisk crispy fried chicken. Det i sig selv var argument nok for at tage afsted denne aften.

Restauranten ligger i West Village.






Stedet er fantastisk indrettet. Der er højt til loftet, dæmpet lys og en hyggelig "urban vibe" (ja, de to hænger ikke ofte sammen). Massive træmøbler, og udskårne træpaneler gav den helt rigtig japanske fornemmelse, og det første vi bed mærke i, var da også at størstedelen af gæsterne så ud til at være af japansk afstamning.



Vi blev vist hen til midterbordet, et stort kvadratisk langbord bord, med en kæmpe trædekoration i midten.


Vores udsigt fra bordet...


Vi bestilte, trætte og sultne, lidt på må og få hvad vi havde lyst til. Det blev til sushi (en "Uni roll" med rejer, agurker, shiso og toppet med søpindsvin, 29 dollars, og en "Shu tora spicy okaka roll" med  tunmave, japansk sennep, løg og bonito, 20 dollar), crispy kylling (12 dollars), deres signatur ret, hjemmelavet tofu (11 dollar) og tun/avokado salat (12 dollar). Dertil en hjemmelavet ginger ale og en frisk ananasjuice (9 dollar stk).


Fløjlsblød tofu, som du givetvis aldrig har fået den...

Den hjemmelavede tofu var rigtig lækker, og meget anderledes fra det tofu jeg før har smagt. Den var blød og cremet, og smeltede i munden. Smagen var dog mere eller mindre den samme. Stadig ikke helt min livret, men helt bestemt værd at prøve!

Friskpresset ananasjuice, spicet op med lækre krydderier

Crispy fried chicken

Kyllingen var helt perfekt og lige det jeg havde brug for. Supersprød og perfekt tilberedt.

Rå tun med avokado og tang

Tunsalaten var dog dagens vinder. Den var råmarineret i en soja/citrus marinade, og var frisk og forførende. Rigtig lækker.



Sushien var derimod dagens skuffelse. Eller det vil sige, den var sikkert fantastisk, men bare alt for speciel til mig. Vi bestilte Unirullen, fordi jeg aldrig havde smagt søpindsvin. Jeg havde en formodning om, at jeg ville være vild med søpindsvin, da jeg endnu ikke er stødt på noget fra havet, som jeg ikke elsker. Men det var jeg ikke. Altså vild med det...

Alt i alt et sted som jeg klart vil tage hen til igen, skulle jeg få en craving for sprød kylling eller en lækker frisk tunsalat.

Skulle du også have fået lyst til at besøge stedet er adressen:

EN Japanese Brasserie
435 Hudson Street (at leroy)
New York NY 10014
Tlf:  212 647 9196


Husk i øvrigt at gå ind og vær´med i lodtrækningen om to kogebøger her. Konkurrencen slutter torsdag!

Kommentarer

Populære opslag