Hvidløgspasta - en nem hverdagsret

I dag har bare været en af de der dage, hvor det sutter r.. at være mor! For det første har der været vind, og som sædvanlig når der er vind, har jeg min kære datter hjemme. (For de uindviede skal jeg bruge vinden til at kitesurfe - min anden form for meditation). For det andet har hun haft veninde på besøg, og jeg synes ikke jeg har bestilt andet end at lege mægler i mellem de to (de er begge enebørn.... Grrrr!!) For tredje har de rodet! Som i VIRKELIG rodet! Altså bare en af de der dage, hvor man har lyst til at tage sig en stiv whiskey, og sætte sig over i et hjørne og tænke lidt over sine valg :)
Derfor fik jeg heller ikke handlet som planlagt i dag. I køleskabet er der heldigvis, som oftest, noget der kan bikses sammen til en anstændig hovedret. Således havde jeg i dag: fløde, æg og parmesan. Udover det persille, hvidløg og pasta. Jeg blev inspireret af en spaghetti carbonara, men med hvidløg og persille i stedet for bacon. Fordi retten er baseret på så få ingredienser, er det vigtig at du bruger kvalitetsingredienser. (Jeg synes f. eks at "De Cecco" er en god hverdagspasta).


 Her får du opskriften.


Hvidløgspasta

2 pers

Ingredienser

1 1/2 dl fløde
1 æg
200 g spaghetti
4 fed hvidløg
Ca. 50 g parmesan
Lidt olivenolie
En lille håndfuld persille
Salt
Peber

Fremgangsmåde

Kog spaghetti efter anvisninger på pakken. Hak persillen. Hak hvidløg fint, og sautér let i olivenolie over middelvarme. Riv parmesanen fint. Pisk fløde og æg sammen i en skål og tilsæt revet parmesan.
Hæld vandet fra spaghettien når det er tæt på at være al dente og tilsæt til hvidløget. Tilsæt flødemassen, og rør rundt ved middelvarme 1 min eller 2, indtil massen sætter sig på pastaen. Smag til med salt og peber. Server drysset med persille.




Kommentarer

Populære opslag