Rødgrød med fløde - en undervurderet klassiker!

Vi har den seneste uges tid været på besøg i det jyske, hvor der i den grad er en overflod af bær. Haven bugner lige nu af hindbær, solbær og jordbær, så man kun kan være misundelig. Vi gik på rov for at plukke bær til en klassiker: Rødgrød!


Det her var for syns skyld... Der blev tilsat en kvart piskefløde yderligere da den skulle spises :)

Rødgrød

Nok til 2 (eller 4 vil nogle nok mene :)

Ingredienser

400 g røde bær af forskellig slags (vi brugte lidt jordbær, lidt flere hindbær og flest solbær)
120 g sukker
2 dl vand
lidt kartoffelmel til at jævne med (ca. en tsk)

Fremgangsmåde

Kog bærrene møre med vand og sukker over svag/medium varme. Jeg kan bedst lide grøden uden skind og kerner, så jeg sier den på dette stadie. Hæld i en gryde igen, og bring op til kogepunktet. Tag af blusset og tilsæt kartoffelmelen opløst i lidt vand. Lad grøden køle, og spis med riiiigeligt fløde :)

Kommentarer

Unknown sagde…
Uhm, min all time favorite danske sommerdessert som barn var grød. Alle slags grød! Det smager så godt, og din ser absolut fantastisk ud.
foodMAD sagde…
Tak Marie! Ja, det er bare SUPER godt. Sidder og får lyst til at lave det igen! :-)
Unknown sagde…
Uhmn..det ser rigtig godt ud. Rødgrød er også noget af det bedste om sommeren. Min favorit desert om sommeren er ellers hjemmelavet is. Her er min bedste opskrift: http://www.madopskrifter.info/hjemmelavet-vanilje-is-med-chokolade-stykker/

Populære opslag