Cheesecake med havtornegelé - en lækker ostekage!

Hvis man har fulgt mig på Instagram, vil man vide at den lille og jeg har været på havtorne-jagt. Havtorn er i sæson nu, og står i al deres orange pragt langs strandkanter og bevoksning mange steder. Vi fandt dem på et besøg i det Nordjyske ved Rubjerg Knude Fyr. I Københavns-området kan de blandt andet findes på amager fælled, og ved et af mine favorit surf steder: Sydvestpynten.


Jeg har først for nyligt fundet ud af at bruge havtorn så dens komplekse, næsten tropiske smag kommer til sin ret. Her har jeg brugt den i en traditionel ostekage (cheesecake), hvor den med sin skarpe syrlighed (sødet en smule med sukker), giver super god kontrast til flødecremens fedme.

Jeg havde den lille til at hjælpe mig med at lave kagen, så den fik nok ikke helt det udseende som jeg gik efter, men som Camilla Plum siger, så er livet for kort til perfekte kager, når bare smagen er i orden :-)

 

 

Cheesecake med havtornegelé


Ingredienser

Creme og bund

1/2 L piskefløde
200 g flødeost
125 g flormelis
Saft af en halv citron
4 blade husblas
300 g Digestive kiks
150 g smør
50 g mandler

Gelé

2 dl havtorne puré
2 dl vand
3/4 dl (rør)sukker
1 vaniliestang
4 blade husblas



Fremgangsmåde 

Bund 

Tænd ovnen på 200 grader C. Knus kiksene godt og grundigt, enten i en blender eller manuelt i en pose med en kødhammer (brug et dobbelt lag af poser i så tilfælde.) Smelt smør i en gryde og bland med kiksekrummer. Fordel jævnt i bunden af en oliesmurt springform. Bag indtil gylden i ca. 15 min. Tag ud og køl af.

Creme

Læg husblas i blød i koldt vand. Pisk fløden let (den skal dog trække spor) og bland med saften af en halv citron. Fortvivl ikke, hvis fløden bliver meget tykkere. Bland med flødeost og flormelis. Smelt husblas i en gryde, og bland sammen med cremen. Fordel på den afkølet kiksebund og sæt på køl.

Havtornegelé

Læg husblas i blød. Del vaniliestangen og skrab kornene ud. Bland med lidt af sukkeret for at få fordelt vaniliekornene. Bland havtornepuré med vand og resten af sukkeret, samt vanilien. Kog op til lige under kogepunktet, og lad det småsimre i 10 min med vaniliestangen. Fisk derefter vaniliestangen op, og tilsæt det udblødte husblas. Lad køle af til stuetemperatur, og fordel på den afkølede kage. Sæt på køl igen indtil servering.




 



Kommentarer

Populære opslag