Løgstør muslingefestival - skrabemuslinger vs. linemuslinger og meget , meget mere

Herhjemme elsker vi muslinger. Ja, faktisk så meget at den lille ofte går under øgenavnet "musling". Og hvad er der ikke at elske? De er sunde, fyldt med protein, billige (i forhold til andre proteinkilder) og så kan de spises med fingrene!
Derfor var der heller ikke meget at rafle om, da jeg blev tilbudt at deltage i en kogeskole under muslingefestivalen. Og selvfølgelig skulle den lille med!
En af de mange muslinge-skulpturer i Løgstør får et kæmpe møøøøøs!
Der var masser af aktiviteter for børn på festivalen, og vi startede ud med at nær studere taskekrabber, snegle, fjordrejer og muslinger (alle levende), for derefter at tilberede dem over trangia i det fri. Den lille var slet ikke til at løsrive igen.
Der blev kigget på, og tilberedt strandkrabber, fjordrejer og muslinger i massevis


Derefter var det tid til at deltage i kogeskolen. Scenen var Limfjordsmuseet og Jimmi Petersen fra Kanalfogedens Køkken var kyndig vejleder, og fortalte blandt andet, at plastic indpakning af muslingerne, på trods af det discount-agtige look, var den bedste metode til at bevare saft og kraft.


Han fortalte også om forskellen på linemuslinger og skrabemuslinger. Linemuslinger sidder på liner (sjovt nok), og har adgang til al den mad og næring de overhoved orker at indtage, og vokser sig derfor store og fede meget hurtige, men uden nogen diversitet i smag. Den hurtige væksttid, betyder også at deres skal er tyndere end skrabemuslingernes, og der derfor er et større spild.
Skrabemuslinger er "vilde" muslinger, der bliver skrabet op fra havbunden med store net, og derefter udvandet for at fjerne sand og andet snavs. De er som oftest mindre end linemuslinger, men også mere intense i smagen og så er skallen tykkere. Jeg har spist flest linemuslinger indtil nu, fordi jeg var af den opfattelse, at smagen var det samme, og de ikke indeholdt sand som skrabemuslinger.
På kogeskolen brugte vi skrabemuslinger, og jeg synes der var en klar forskel. Udover at være mere intense i smagen, var de også fastere i kødet og mere mineralske i smagen. Ved næste kærkommen lejlighed vil jeg afholde en lille test af linemuslinger og skrabemuslinger imod hinanden.

Det var et par fantastiske timer, hvor vi fik lov til at give los med krydderier og muslinger en masse! Og der var lejlighed til at hygge med nogle af de andre inviterede madbloggere.
Jeg lavede en muslingeret med løg, gulerod og en anelse rosmarin, dampet i deres egen væde. Lad os bare sige at det ikke er sidste gang jeg laver den (jeg glemte i min madglæde at tage et billede af den :) Rosmarinen var helt fantastisk til muslingerne, og fordi der ikke var hældt væde til retten, var smagen meget intens.

Nadia fra foodfanatic laver sin muslingeret dampet i snaps og øl
Der blev dokumenteret af både filmhold og blogggere....

Kogeskolerne afholdes på Limfjordsmuseet hele året rundt, og koster 200 kr pr snude, og det er også for børn.
Muslingefestivallen afholdes hvert år, og er bestemt et besøg værd. Udover de mange gratis muslinger, findes der boder med muslingekunst, musik og rigtig god stemning.

Jeg er sikker på at det ikke er sidste gang jeg kommer forbi og mæsker mig i muslinger.





Kommentarer

Populære opslag