Jordbær/Rabarber trifli med vanillieskum og honningglaserede mandler

Findes der noget mere skønt en smagen af jordbær og rabarber i syndig kombination? 
Jeg havde lidt jordbær tilbage, der så småt var begyndt at blive bløde i det. Derfor blev de og de resterende rabarber hjemtaget fra mine forældres baghave omdannet til en grød. (Jeg tog ikke nogen mål, men hældte en sjat vanilliesukker og vand ved, og lod det koge mørt.) Sådan en grød er dejlig som den er - lun og med fløde, men kan også anvendes i diverse desserter kold. Og det var netop det jeg gjorde med den lille slat der var tilbage. Jeg havde en af mine mange sukker-cravings, og havde alt jeg behøvede for at lave en trifli... på nær makroner. Jeg kunne selvfølgelig have bagt nogen, men besluttede at det var langt hurtigere, og mindst lige så lækkert at honningriste nogle mandler som det sprøde element.


 Jordbær/Rabarber trifli med vanillieskum og honning

Ingredienser
Fløde
Vanilliestang
Rabarber
Jordbær
Rørsukker/Vanillesukker
Mandler
Honning


Fremgangsmåde
Rens rabarber og jordbær og kog dem møre med vanillesukker og lidt vand. (Jeg laver min egen vanilliesukker ved at komme brugte vanilliestænger ned i et glas med rørsukker.)


Pisk fløden. Flæk vanilliestangen og kom kornene ned i fløden. Varm panden, og rist mandlerne let (mine fik en anelse for meget som i kan se :-).


Kom honning ved, og sørg for at dække alle mandlerne med den. Tag straks fra varmen. Hak mandlerne groft. Anret triflien, ved at arrangerer lag af mandler, grød og fløde skiftevis.
 


Kommentarer

Mitzie Mee sagde…
Ser superlækkert ud!
foodMAD sagde…
Tak, det var det også :-) Det tilfredsstiller sukkertrangen på et langt højere niveau, end en pose vingummi!

Populære opslag