Marv & Ben - anskuelser fra en dejlig aften

Jeg har en fantastisk veninde som lige er fyldt 40 år, og i den anledning havde hun inviteret på dejlig mad og vin på restaurant/bistro eller "gastronomisk værtshus",  Marv & Ben. Og hvilken timing! Ugen efter at selvsamme sted havde modtaget anmærkningen "Bib Gourmand" af Michelin-guiden!
Stedet er meget sparsommeligt dekoreret, formodentlig for at gøre det så uprætentiøst som muligt. Således var der hverken dug på bordene, eller andet end en varm bordeaux farve på væggene. Og porcelænsfigurer som jeg husker dem fra mine bedsteforældre prydede vindueskarmene.

(Jeg vil på forhånd gerne undskylde for de elendige billeder der er taget med min gamle Iphone 3GS)



Men tag ikke fejl - stilen virker! Fra vi kom ind, følte vi os tilpas, og var formodentlig det mest højtrøstede og grinende selskab denne aften.

Vi startede aftenen med to forskellige snacks: En puré af gule ærter med sprøde knækbrød, og smørstegte rugbrødsstænger med røget marv og persillemayo.
 
 
Puréen var lækker og cremet og med en snert af spidskommen - essentielt en humus på gule ærter, men virkelig lækker og noget jeg selv vil forsøge mig med herhjemme. Også rugbrødsstængerne var rigtig lækre appetizers.

Til forret fik vi en blomkålssuppe med smørstegte blomkålshoveder, brunet smør, kørvel og persille.


Også blomkålssuppen var vidunderlig. Cremet og med den helt rette mængde syre til at balancere det fede. Den brunede smørs lette nøddesmag passede rigtig godt til retten, og blomkålshovederne sørgede for noget tekstur. En suppe jeg gerne kommer tilbage for at nyde!

Hovedretten  bestod af svinekam med syltede grønne hyldebær, hvidløgspuré på bagt hvidløg, savoykål og skovsyre.


 Igen en velkomponeret ret. De syltede hyldebær overraskede, og gav et let parfumeret udtryk til retten.

Aftenen blev afsluttet med en dejlig, luftig citronfromage med brændt hvid chokolade og små hvide marengstoppe. I midten gemte der sig en hvid chokoladeparfait.


Og denne citronfromage var bestemt intet som den jeg kender fra mit barndomshjem! Den var lækker og luftig og den lækre chokoladeparfait der gemte sig indeni gav luftigheden noget modspil med lidt fedme. Den brændte hvide chokolade (hvordan har de i øvrigt gjort det uden at smelte chokoladen??) havde noter af karamel, og gav retten den rette sprødhed.

Det var alt i alt en virkelig god aften, og jeg er helt sikker på at jeg skal tilbage inden længe (hvis det er til at få bord efter deres Bib Gourmand), og priserne er bestemt meget rimelige.

I kan se deres hjemmeside her.

Adressen er:

Marv & Ben
Snaregade 4
1205 København K





Kommentarer

Populære opslag