Hasselnødde-nougat brownie/kage

Jeg ved det! Der er stille på bloggen... Og det er såmænd ikke fordi jeg ikke laver mad! Selvom jeg har overvejet den kurs efter at have erfaret at jeg nu kun kan være i ét par af mine utallige antal bukser.

Det par der var alt, alt for store sidste år!

Hvad sker der for det? Jeg har, indtil nu, været typen der kunne spise hvad jeg havde lyst til, og den mængde jeg havde lyst til, uden at det kunne ses. Javist nok har jeg taget et kilo eller to på, men de er blevet smidt lige så hurtigt som de blev taget på.

Den går så åbenbart ikke længere!

Jeg har den sidste uges tid gået og tænkt over, hvordan jeg skal gribe denne nye problemstilling an. Jeg er kommet frem til, at slankekure IKKE er vejen frem. Det er min hjerne simpelthen ikke bygget til. Vejen frem må være motion (damn it!) Ja, og så måske (kun måske) lidt sundere mad (og mindre smør, snøft!)

I naturlig forlængelse af disse erkendelser bagte jeg en kage! :)

Jeg havde en stang nougat tilbage fra julen, og besluttede mig for at den skulle indgå i denne syndige kagedrøm:



 

Hasselnødde-nougat kage a la brownie

Ingredienser

150 g nougat
100 g hasselnødder
100 g smør
2 æg
80 g hvedemel
100 g sukker
1 spsk god kakaopulver
1/2 tsk natron

Fremgangsmåde

Tænd ovnen på 180 grader C. Skær nougatten i mindre stykker og smelt den og smør over svag varme. Pisk i mens æg og sukker sammen. Sigt hvedemel sammen med natron og kakao og tilsæt til æggeblandingen. Tilsæt hasselnødder og rør godt rundt. Tilsæt tilsidst den smeltede smørblanding og rør det hele sammen. Fyld det i et ovnfast fad og bag i ovnen i ca. 30 min. Lad den køle af, før du skærer den, eller vil den være temmelig blød i midten. Spis med vanillieis, og evt lidt frisk frugt.



Rigtig god søndag!




Kommentarer

Anonym sagde…
Jeg vil forsøge at bage denne lækre kage i aften. Kan du huske, hvor stort tærtefadet var, som du bagte kagen i? Mvh Rikke
foodMAD sagde…
Hej Rikke

Du må virkelig undskylde, men har først opdaget din kommentar nu. Håber du fik den bagt, og at den smagte godt :) ?
Mit fad er ca. 23 cm i diameter.
Anonym sagde…
Hej Heidi,

hold op den ser lækker ud! Den må jeg prøve at bage, og tage med på arbejde. Hvor mange personer rækker den til? Cirka?

Solskinshilsner
Anders
foodMAD sagde…
Tak for det Anders :)

Kagen er temmelig tung, så vil mene at den rækker længere end man lige tror. Et forsigtigt bud vil være 12-16 portioner (og som skrevet så har den godt af lidt syrlig frugt (f. eks. hindbær, passion eller ananas) ved siden af, ved servering)

Populære opslag