Rejekarry - Sri Lanka style

Hermed endnu en opskrift fra de varme lande :-) Det er jo så dejlig nemt at lave, og de mange smagsindtryk overrasker mig stort set hver gang. Jeg er klar over, at de af jer der ikke bor i nærheden af en storby, sikkert har svært ved at skaffe alle ingredienserne, så jeg håber at jeg snart kan få stablet en lille giveaway på benene, med krydderiblandinger til mine forskellige karryopskrifter. Men indtil da, får i her opskriften på:

 
Sri Lanka style rejekarry
Til 2 personer

Ingredienser
10 store tigerrejer (helst friske fra din fiskehandler)
1 lille løg
1 fed hvidløg
1 ds kokosmælk
100 ml vand
Ca. 2 cm kanelstang
1/2 tsk bukkehornsfrø (fås blandt andet i helsekostbutikker)
1/2 tsk stødt gurkemeje
1/2 tsk chilipulver (eller som du synes, denne mængde var møntet på at den lille skulle kunne spise det)
Ca. 10 små karryblade (her er din asiatiske købmand igen din ven)
Salt
Lidt citronsaft


Fremgangsmåde
Hak hvidløg og løg og sæt til side.
Rens rejerne for skal, men behold halerne på. Gem skallerne i en skål. Fjern tarmen på dem alle.


Tænd for blusset på komfuret, og rist bukkehornsfrø, gurkemeje og chili af på en pande. Tilføj kokosmælk, vand, kanelstang, karryblade og rejeskaller og kog det over svag varme i ca. 15 min.


Si væsken fra og put den op i gryden igen, sammen med hvidløg og løg.


Kog op igen og smag til med salt. Tilføj rejerne, og giv det endnu 2 min, eller indtil rejerne har fået farve. De må endelig ikke få for meget! Tag fra varmen, og smag til med lidt citronsaft.
Server med ris. SPIS!





Kommentarer

H. Dottie sagde…
Uhm, elsker karry og kokosmælk - sammen er de bare en killer! Og så lige et touch af black tiger rejer... hvornår skal jeg komme?? :P
foodMAD sagde…
Du kommer bare ;-)

Populære opslag