Skønne karameller med chili og røget salt

Disse karameller lavede jeg i julen, som en del af mit konfekt-program. Jeg havde noget af min hjemmelavet kondenserede mælk i køleskabet, og besluttede mig for at bruge den som base for karamellerne. Når man køber sin kondenserede mælk på dåse, er det super nemt at koge den i en gryde med vand, hvorefter man har den skønneste karamel (dulche de leche). Når udgangspunktet er din hjemmelavet kondenserede mælk , er det lidt mere besværligt, men ikke mere besværligt, end at du skal stå og røre i gryden i 5-10 min.



Den røget salt giver karamellen en helt anden dimension, som passer ufattelig godt sammen med chilien, og disse karameller er blevet mine personlige favoritter herhjemme. Jeg har brugt Saltverks røget salt (se listen over hvor den fås her, men de fleste større supermarkeder har røget salt på hylderne).

Her får du opskriften:

Karameller med chili og røget salt

Ca. 20 karameller

Ingredienser
En dobbelt portion af min hjemmelavede kondenserede mælk eller
750 ml sødmælk
150 g rørsukker
1/2 tsk røget salt + lidt ekstra til pynt
1/2 tsk tørret, groft knust chili

Fremgangsmåde
Gør en firkantet skål/bøtte klar. Smør evt. med et tyndt lag planteolie, så karamellen slipper nemmere. Gør dit pynt (chiliflager og salt) klar ved siden af.
Kog mælk, sukker sammen i 1-1 1/2 time ved svag varme. Kig til det og rør en gang i mellem. Når den begynder og tykne tilsættes salt og der skrues op til middelvarme.
Du skal nu røre i den hele tiden. Når mælken tager farve og begynder at samle sig om dit piskeris (som når du laver en melbolle i en opbagt sovs), så er den ved at være klar, og du kan nu hælde den over i din skål/bøtte. Pynt hurtigt med chiliflager og salt ovenpå, for det størkner i løbet af ingen tid.

Lad karamellen køle af. Når den er kold, kan den skæres i passende tern, og evt. pakkes ind. Holder et par dage (kan krystallisere herefter).

God fornøjelse!

Kommentarer

Nadia sagde…
Hvor lækkert. Synes du, at der er stor forskel på karameller på kondenseret mælk sammenlignet med alm? Jeg er ny, når det gælder karameller, men har lavet begge slags for nyligt. Den på kondenseret mælk var dog i flydende form, da den skulle bruges som fyld i hjemmelavede chokolader. Jeg synes, at den måske virkede lidt anerledes i konsistensen.
Kh Nadia / foodfanatic
foodMAD sagde…
Hej Nadia

Jeg synes helt sikkert at der er forskel i konsistensen. Jeg har lavet dem på begge måder, og selvom der er noget med temperaturstyringen som jeg ikke har helt styr på, så er der stadig markant forskel i teksturen. Jeg tror det har noget at gøre med sukkerindholdet, der er en del større i karameller der ikke er lavet på kondenseret mælk, og derfor har mere bid/hårdhed, sammenlignet med karameller på kondenseret mælk, der oftere er mere bløde.

Populære opslag