Verdens måske grimmeste (men virkelige lækre) dessert - Watalappan!

Watalappan - ja det hedder den faktisk! Første gang jeg fik denne Sri Lankanske dessert var på en restaurant i London med en ekskæreste. Vi anede ikke hvad det var vi havde bestilt, og jeg husker tydeligt at vi kiggede meget skeptisk på hinanden da denne fesen brune kokosbudding kom ind på bordet. Men i det sekund vi fik den ind i munden, var vi begge overbevist! Kombinationen af krydderier, kokosmælk og cashewnødder er bare helt vidunderlig! Så selvfølgelig skulle jeg også prøve desserten af i eget køkken. Her er den - Watalappan!

Watalappan - her med lidt skyr og frysetørrede hindbær


Watalappan
4 pers.

Ingredienser
180g jaggery (hvis du ikke kan finde denne sukkerform, så brug muscadovasukker, som nok er det
der kommer tættest på)

Jaggery - palmesukker

 Lidt muskatblomme (brug lidt revet muskat, hvis du ikke har muskatblomme)
8 kardemommefrø
Ca. 2 cm kanelstang
4 nelliker
1/2 tsk vanilliepulver (af den gode slags)
5 æg
125 ml kokosmælk
90 ml vand
ca. 40 g ristede cashewnødder


Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 180 grader C.
Blend eller pulverisér krydderierne i en morter (alternativt brug allerede pulveriserede krydderier).
Husk at fjerne kardemommefrøenes ydre skal. Opløs sukkeret i vandet ved at opvarme i en gryde over lav varme. Når sukkeret er opløst tilsættes krydderier og vanilie, og gryden tages fra varmen.
Slå æggene ud i en skål og pisk dem let sammen. Tilsæt derefter gradvist siruppen med krydderier. Herefter tilsættes kokosmælken. Si blandingen over i en ovnfast skål, og tilsæt cashewnødder (disse vil flyde op i toppen). Put folie over skålen, og placer den i en anden ovnfast skål, hvor der er plads til at fylde vand halvt op til skålen med blandingen.


Bag i ovnen i ca. 30 min eller indtil buddingen har sat sig. Lad afkøle, og SPIS!



 Husk at tjekke kampagnen for Island lige her.


Kommentarer

Det lyder ret interessant! Det vigtigste ved en dessert er jo smagen, så jeg føler mig fristet til at prøve :)
Mvh Maiken
foodMAD sagde…
Ja, det er sandt, men jeg kan nu ikke lade være med også at "spise" lidt med øjnene :)

Populære opslag