Starbucks i Fields – Amerikansk concept-store når det er bedst eller værst…?

Jeg bliver nødt til at sige det! Jeg er Starbucks fan, og har været det siden jeg fik min første frappuccino med caramel som ung teenager i San Fransisco! Mit første møde med ”The land of opportunities”. Jeg blev forelsket i landet, og deres fantastiske formåen i iscenesættelser fra første øjeblik. Både når det gælder personlige begivenheder som bryllupper, barnedåber, ja sågar forlovelsesfester… Men så sandelig også når det gælder kundeoplevelser.



For et par år siden var jeg i L.A og kom i snak med en af de lokale kaffedrikkere. Han fortalte at det at gå på Starbucks i L.A. var lidt af en falliterklæring. Omtrent på niveau med at spise McDonalds til aftensmad herhjemme… Jeg må sige, at jeg var meget overrasket over hans udmelding! For det første jeg gør når jeg lander et eller andet sted i USA, er at se mig om efter en Starbucks. Men måske er det netop fordi jeg er turist og indtil nu, ikke har haft muligheden for at købe Starbucks herhjemme? Efter samtalen med denne herre, har jeg været mere opmærksom på mine besøg på Starbucks, og selvom jeg synes at klientellet er nogenlunde det samme (alt fra business men, til unge college-students), så synes jeg interiøret og oplevelsen af mit kaffekøb har ændret sig. Fra at være et hyggeligt sted at sidde og drikke sin kaffe, er det blevet koldt, råt og en smule ubekvemt at nyde sin kaffe i butikken. Jeg har en følelse af, at konceptet er gået fra bløde sofaer og soft belysningen mod ”tag din kaffe og skrid (TDKOS)" - konceptet. DERFOR var jeg meget spændt på at besøge den nyåbnede Starbucks i Fields.





Jeg mødtes med en flok af mine gravide veninder til en lille ”gravideklub” en søndag formiddag, og jeg havde taget den lille med (og hun insisterede på at være med på samtlige billeder :-).




Allerede ude fra kunne jeg se at der her ikke var tale om ”TDKOS”- konceptet. Vi satte os ind i baglokalet og belejrede straks den hyggelige midte med tre bløde lænestole og en sofa. Herunder et stort tæppe. Væggene er rå betonvægge, og farverne holdt i grå, og beige/brun… Okay, hyggeligt er måske så meget sagt, men klart bedre end mange af de Starbucks jeg har besøgt i LA og NY! Og nu havde jeg lejlighed til at introducere den lille for min karamel frappuccino… Jeg bestilte selv en latte. Kaffen var fin, ikke fantastisk. Desværre har priserne fundet det danske niveau fremfor det amerikanske (men på den anden side, så er lønningerne jo nok også på det danske nivau) – jeg synes stadig det er absurd at betale 50 kr for en kop kaffe. Men alligevel gør jeg det. For det er jo ikke bare kaffen jeg køber – det er oplevelsen. 

Et stort problem er dog akustikken. Det var svært at høre hinanden henover sofabordet, på trods af at der kun var 1 meter i mellem os. Men måske er det bevidst...?

Så hvad er dommen? "Concept store" når det er bedst eller værst? Jeg må sige at jeg stadig er tilhænger lidt endnu. Lige så meget som jeg nyder at finde en lille, unik perle af en kaffebiks med sublim kaffe, ja lige så meget nyder jeg at gå ind i en concept store som denne, og vide præcis hvad jeg kan forvente. Og jeg tror det er en tendens vi kommer til at se mere til her i Danmark (se bare nespresso, the coffee collective oma.)


Har du besøgt Starbucks herhjemme eller i udlandet? Og hvad var din dom?

Kommentarer

Unknown sagde…
Spændende læsning :)

Jeg har endnu ikke besøgt nogle af de danske Starbucks, men udelukkende de amerikanske incl. den allerførste af slagsen i Seattle... Hov! Var jo lige en tur i en Starbucks ved Malmö station her i weekenden :)

Når du skriver at du betalte en 50'er for en kaffe... var det så tall, grande eller venti?

I Malmö gav jeg vel omkring 35 SEK for en tall latté og det synes jeg da ikke var galt..., mener heller ikke at en venti latté koster mere end 40 SEK... så prisniveauet i DK er åbenbart ikke at sidestille med det svenske :(
foodMAD sagde…
Hej René

Det er ved at være så lang tid siden, at jeg faktisk ikke elt husker det. Men tror det må have været en grande. Nej, prisniveauet på kaffe her i DK skulle efter sigende også være et af de højeste i verden, så det skulle ikke undre mig, at det er en tand billigere i nabo landet :)
Anja sagde…
Hvad koster en trenta kaffe hos Starbucks herhjemme egentlig? : )
foodMAD sagde…
Hej Anja
Jeg ved ikke helt hvad en trenta kaffe er. Kan du uddybe? :)

Populære opslag