New York og Ed´s Lobster bar - Hummer på den fede måde!


Weekenden bød på en lille smut til det amerikanske. Nærmere bestemt New York. Og selvfølgelig fik jeg udover shopping, også spist mig igennem denne skønne by! Nogle af spiseoplevelserne blev ikke dokumenteret, men bare nydt i fulde drag (for "let´s face it" - det tager bare lidt tid, og dræber noget af romantikken, når man liiiige skal have det helt rigtige billede til bloggen :-)

Ed´s Lobster Bar, er et legendarisk sted, både for New Yorkerne selv, men også for turister til byen. De er især kendt for deres "Lobster roll" - en hot dog med hummersalat, og fik i år en Michelin anbefaling (en Bib Gourmand). Ed´s Lobster Bar ligger i SoHo, et hipt område som også har nogle virkelig skønne butikker for de shopping-interesserede.

Jeg ELSKER selv skaldyr, og hummeren står så absolut højt på listen over elskede dyr fra havet, så et besøg var en nødvendighed. Vi tog en skøn frokost en sen eftermiddag:

Priserne var særdeles budget-venlige... Når man sammenligner med danske standarder....

Interiøret er minimalistisk...

Og man kan spise i baren...

Eller ved borde bagerst i lokalet...

Vi bestilte en rejecocktail til forret. Mest fordi jeg var interesseret i, at se om det var den samme slags rejecocktail som var populær i Danmark i 90´erne... Det var det ikke. Vi fik to kæmpe rejer (antallet af rejer bestemmer du selv - koster 3, 50 dollars hver) på en bund af salat vendt i olie/eddike dressing, og en tomatdip til. Tomatdippen gjorde sig godt til rejerne, men alt i alt lidt kedeligt.

Til hovedret skulle vi selvfølgelig prøve en Lobster roll og udover det en Lobster salad. Som tilbehør fik vi desuden en coleslaw (Ed´s slaw).

En Lobster Roll

Lobster salad

Ed´s Slaw
Hummer hot doggen var vidunderlig! Skøn hummer dækket af en mayodressing i syndig smørstegt brød. Dertil salat med olie/eddike dressing og syltede agurker (der dog var lidt for sure). I stedet for salat, kan man vælge at få pommes fritter til, og det så ud som om at alle andre i restauranten gik efter denne option.

Hummer salaten skuffede. Hummeren var blevet kogt lidt for længe til min smag, var undersaltet og bare rigtig kedelig (fortrød at vi ikke bare tog to Lobster rolls.)

Coleslaw´en var lækker, og kapers tilførte et lækkert tvist der passede godt til hummeren.

Som afslutning valgte vi en Mocha Mousse som vi delte.


Moussen havde en kraftig smag af kaffe, og var tydeligvis taget direkte ud fra køleskabet. Den havde sandsynligvis have haft godt af at blive tempereret først, og serveret med noget der kunne opveje fedmen, og den kraftige fylde fra chokoladen. En halv var mere en rigelig.

Alt i alt så anbefaler jeg gerne Ed´s Lobster Bar, men kun for deres Lobster Roll og cole slaw. Jeg må dog sige, at jeg ikke er sikker på at standarden lever helt op til deres Bib Gourmand, men det lod til at være generelt for de Michelin-anbefalede restauranter vi besøgte derovre, hvis man sammenligner med tilsvarende danske restauranter.

Jeg er dog sikker på at jeg er tilbage efter en hummer hot dog næste gang jeg rammer New York!



222 Lafayette Street, New York, NY
(212) 343-3236

Kommentarer

Populære opslag