Ketchup! - med æbler, chili og kanel

Ja, jeg ved det. Der har været lidt stille på bloggen det sidste stykke tid! Men NU tager jeg revanche, og jeg starter med denne skønne opskrift på ketchup. Alle bør lave deres egen ketchup. Nuvel, det er lidt mere besværligt end at gå ned til købmanden og købe en af de gængse præfabrikater (men også kun lidt). Men du vil elske dig selv for det når du er færdig! Og så ved du også præcis hvad det er du putter i munden.



Jeg har haft alle disse skønne tomater til at ligge i min vindueskam - en skøn overflod af tomater fra mine tomatplanter i år! Udover det, et par rynkede æbler, fra denne sæsons æblehøst.



Jeg besluttede at de ville gå godt sammen i en ketchup med kick i. Her er min opskrift på ketchup:


 

Ketchup med æbler, chili og kanel


Ingredienser

175 g renset æble i tern (ca. 2 store eller 4 små)
Ca. 1 kg tomater (19 stk her)
1 stort løg
2 fed hvidløg
1 chili (eller efter smag)
Ca. 2 cm kanelstang
1 tsk korianderfrø
1 tsk peberkorn
Ca. 150 g sukker
1 dl rødvinseddike
1 dl æbleeddike
lidt olie

Fremgangsmåde

Skær æbler, løg, chili og hvidløg i tern. Sautér let i olie. Skær i mens tomaterne i kvarte. Tilsæt tomaterne, samt peberkorn, korianderfrø, kanel, rødvinseddike og æbleeddike til gryden og lad det simre under låg til tomaterne er helt udkogte. Se til det en gang i mellem og sørg for at det ikke koger tørt. Når tomaterne er kogt ud, passereres det hele igennem en fin si, for at fjerne æble- og tomatskind samt krydderier. Kog den siede masse igennem igen med sukker, indtil ønskede konsistens. Sørg for at røre i det, så det ikke brænder på. Når ønskede konsistens er opnået, smages til med chili, sukker og eddike. Kom på rensede flasker og henkog ved 110 grader C i ovnen indtil ketchuppen koger let (husk at lågene ikke skal være sluttet tæt, så dampen kan komme ud.)

Kan holde sig i op til et år uåbnet :-)

Ketchup....Og et lille kys fra min skål til dig ;-)






Kommentarer

Populære opslag