Lun bønnesalat med smilende æg - nemt og lækkert!

For et par dage siden kom jeg hjem til en pose der stod op af min dør, og en sød seddel vedhæftet. Den var fyldt med lækre, sprøde, grønne bønner, og var fra min nabo, hvis herligheder fra haven vi før har haft glæde af! På nuværende tidspunkt ligner min egen have en mindre jungle, så det kan man da kalde fantastiske naboer! Jeg synes den slags er helt fantastisk, og så er det jo en råvare som jeg slet ikke kan købe i samme kvalitet i mit lokale supermarked. Jeg begyndte straks at tænke over hvordan jeg ville nyde dem, og i går blev det så til denne, ret vellykket bønnesalat!


 

Lun bønnesalat med smilende æg

Ingredienser

3-4 æg
Ca. 1/2 Kg Grønne bønner
8-10 stk Tomater (her San Marzano)
1 Rød peberfrugt
Pancetta (eller bacon)
Parmesan
1 fed hvidløg
Salt
Peber
Olivenolie
Syre (eddike eller citron)
Evt. lidt ærteskud (kan sagtens udelades)


Fremgangsmåde

Hak peberfrugten i tern. Skær pancettaen i tern og halver tomaterne. Hak hvidløg fint og steg i olie sammen med pancetta og tomater indtil pancettaen er sprød. Bring vand i kog og kog bønnerne så de stadig har bid. Kog æggene smilende (ca. 5 min).  Vend bønnerne i en blanding af olie og syre, samt salt og peber. Skær parmesan i tynde skiver og fordel over bønnerne på et fad. Fordel tern af peber frugt over og tilføj tomater og pancetta. Top op med halverede, smilende æg.

Vi spiste salaten med et stykke laks, men et godt stykke brød havde muligvis været bedre (og mere end nok til at blive mæt.)

HUSK at DU kan komme med op til Camilla Plum og nyde hendes kager sammen med mig, OG få et signeret eksemplar har hende nye bog "Helt i kage". Du skal bare skrive en kommentar her, og så er du med i lodtrækningen :)







Kommentarer

Populære opslag