Quesadillas af hjemmelavede tortillas med mos af sorte bønner og frisk salsa

Når jeg handler er jeg altid mere end almindeligt distræt, da det jo er en fantastisk verden af muligheder der sætter alle mulige tanker i gang om retter jeg kan lave. Derfor går det også ALTID galt når jeg ikke har lavet en indkøbsseddel med alt det jeg skal købe. Dette var også tilfældet i dag. Jeg gik ind i supermarkedet med det ENE formål at købe tortillas, men kom ud med ALT muligt andet. Igen. Dette indså jeg først vel hjemme, og besluttede mig derfor for, at det da ikke kan være så svært at lave sine egne tortillas. Jeg googlede et par opskrifter, men endte alligevel med at lave min egen version (det var dumt). De blev ærgelig talt ikke særlig tortilla-agtige. Jeg puttede rugmel i, for at få en lidt fyldigere version, og jeg tror at det var der det gik galt. Rugmelen er simpelthen så bastant at det er umuligt at få en smidig dej, og dermed en smidig og blød tortilla. Resultatet smagte dog ganske fint.



Tortillas
4 stk

Ingredienser
100 g rugmel
200g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 1/2 tsk salt
125 g smør
150 ml vand (mængden af vand afhænger af den type mel du bruger, så prøv dig frem. Dejen skal ikke føles tør).

Fremgangsmåde
Bland mel, bagepulver og salt. Tilsæt smør, og arbejd det ind i melet. Melet skal blive grynet at se på.


Tilsæt vand og ælt indtil dejen er glat. Lad dejen hvile i 20 min under et klæde.
Del dejen i fire lige store dele, og rul hver del tyndt ud. Bag indtil gyldne på en tør pande ved middel varme.

Salsa

Ingredienser
3 Tomater
1 rødløg
1 bdt. koriander
1 chili
Æbleeddike
Salt
Sukker
Saft af en halv lime

Fremgangsmåde
Hak tomater, løg og chili fint. Bland med hakket koriander og smag til med eddike, salt og sukker.


Mos af sorte bønner

Ingredienser
200 g sorte bønner
Spidskommen
Salt
Saft af 1 lime

Er de ikke smukke?

Fremgangsmåde
Sæt bønnerne i blød mindst 10-12 timer før brug. Hæld vandet fra og kog indtil møre i nyt, rent vand. Hæld vandet fra og tilsæt saft fra lime. Mos med en gaffel eller en kartoffelmoser, og smag til med salt og spidskommen.

Quesadilla

Riv rigeligt med emmenthaler ud over en tortilla.


Spred et lag af bønnemosen ovenpå, og riv herpå igen rigeligt med emmenthaler.


Læg endnu en tortilla på, som "låg". Varm på en tør pande ved lav varme, for at få osten til at smelte. Vend efter et par minutter og giv den samme tur på den anden side. Skær ud som en pizza, og spis den med den friske salsa. ENJOY!



Kommentarer

Populære opslag