Minitærte med porre og birkes

Nogen gange får jeg idéer til retter, der oppe i mit hoved ser fantastisk ud, men alt for ofte ender slutproduktet med at ligne alt andet end det billede jeg havde i mit hoved. Dette er endnu en af disse retter :-)

Minitærter med porre og birkes


Ingredienser 
100g smør
100g hvedemel
50g rugmel
1 æg
15g blå birkes
Salt
2 porrer
60g revet emmenthaler

Tærtedej
Fremgangsmåde
Skær smørret i små tern, eller "skræl" den i tynde skiver med en kartoffelskræller som her.


Bland med hvedmel og rugmel, samt lidt salt. Tilsæt blå birkes og æggeblommen, og ælt alle ingredienser godt sammen (helst ikke for længe, da det vil smelte smørret og gøre dejen meget klistret).


Film dejen og stil den på køl en times tid (dette trin sprang vi over, da jeg lavede den sammen med min datter - don´t do the same, it´s a nightmare! :-)
Tænd ovnen på 175 grader C. 
Rul dejen ud i passende tykkelse og skær cirkler ud der passer til din muffinform (eller gør som os, og lig en klump dej ned i muffinformen, som du med din finger tynder ud og får til at passe. Skær/riv overskydende dej af.)

Vask porrerne grundigt for sand, og skær i stykker af ca. 2 cm (eller det der nu passer med din mini-muffinsform). Blanchér i letsaltet vand i ca. 2 min (mine fik kun 1 min, og det var altså for lidt...)



Saml tærterne

Fremgangsmåde
Riv emmenthaler på et råkostjern, og bland med æggehvide. Fordel massen i siderne på tærterne. Placér et stykke porrer i hver, og bag i ovnen i ca. 25 min eller indtil gyldne.


Jeg serverede tærterne med lækker laks, hjemmerørt hollandaise sauce (utallige opskrifter på denne findes allerede på nettet), og crispy emmenthaler chips.



Tærterne blev ikke helt så gode som forventet, måske på grund af rugmelen?? De smuldrede i hvertfald mere end når jeg bruger ren hvedemel, og føltes tørrere. Så næste gang - REN hvedemel :-)

Rigtig god søndag!



Kommentarer

Solvej sagde…
Jeg synes faktisk, de er helt vildt fine. Kender kun alt for godt forskellen på ideen og udførelsen; det er lidt ligesom forskellen på billedet i kogebogen og resultatet på køkkenbordet!
Men som sagt - de er fine med den rustikke tærtekant, som du kalder smuldret. Passer godt til chipsen. Må prøves en dag i en version uden hvede.
Hilsen Solvej
foodMAD sagde…
Tusind tak Solvej - skriv gerne om dit resultat når du får dem lavet :-)
Piskeriset sagde…
Nej hvor er de fine! God idé med birkes i dejen - det klæder dem :-)
foodMAD sagde…
Tak! Ja, og de birkes gav dem faktisk også lige et ekstra pift smagsmæssigt!

Populære opslag