Tortellini med vildt, pastinakmos og svampe

Her op til årets sidste dag har der været travlt med forberedelser, men ikke desto mindre fandt jeg i går lidt tid til at eksperimentere. Jeg har før lavet pasta, men aldrig tortellini. Jeg havde noget vildtkød som jeg tænkte ville være perfekt i en sådan tortellini. Retten var ikke helt optimal, og som den kæmpe amatør jeg er, glemte jeg at variere teksturen, så det blev blødt, i blødt, i blødt.... Det husker jeg jo så til gengæld til næste gang :-)

Ja, undskyld præsentationen - der stod en sulten 4-årig og rev i mig :-)
Pastadejen
6-8 tortellinier

Ingredienser
125 g pastamel type 00 (kan bl. a fås i det italienske supermarked Ello )
6-8 æggeblomme afhængig af størrelsen

Fremgangsmåde
Arrangér melen på bordet med en lille fordybning i midten. Heri ligger du dine æggeblommer, og med en gaffel, arbejder du fra midten og ud, melen ind i æggeblommerne. Hvis du synes der mangler flere æggeblommer, så tilsætter du bare det. Når mel og æggeblommer er arbejdet sammen, ælter du dejen sammen og stiller den på køl en times tid.

Mousse med vildt (fyld til tortellini)

Ingredienser
Vildtkød, i små tern
Gulerødder
Løg
Peber
Laurbærblade
Enebær (jeg havde ingen herhjemme, så de kom ikke i her)
1 L vand
Fløde


Fremgangsmåde
Befri kødet for alle sener. Kog alle ingredienser til kødet er mørt og trevlet, ca. 1 1/2 time. Lad kødet afkøle i kogelagen, og overfør det derefter til en blender sammen med en smule af kogelagen, og fløde. Kør det til en lind mousse. Pas på ikke at køre den for længe, da fløden da vil skilles.


Sådan samler du din tortellini

Rul pastadejen ud i 6 mm tykkelse med en kagerulle. Stik cirkler ud, ca. 5-6 cm i diameter, og kør dem på en pastamaskine indtil de er tilpas tynde. Hvis ikke du har en pastamaskine bruger du bare kagerullen og ruller dem så tyndt som mulig.


Læg en lille klump af vildtmoussen på pastaen.


Smør lidt vand rundt i kanten af pastaen over moussen. Fold pastaen ind over moussen, og tryk pastaen sammen. Jeg brugte et glas til at samle moussen med inde i pastaen.


Trim kanten af pastaen. Placér pastaen med den kurvede side væk fra dig. Før enderne sammen med tommelfingeren og pegefingeren, og tryk dem godt sammen, så de ikke åbner sig når de skal koges.
Det skal se ca sådan her ud:

Ja, min pasta blev ikke rullet så tyndt som ønsket - igen, sulten 4-årig... :-)

Kog tortellinierne i letsaltet vand i 5-6 min.

Pastinakmos

Ingredienser
Pastinak
Smør
Fløde
Kviste af timian
Lidt citron
Salt

Fremgangsmåde
Skær pastinakkerne i tern og kog dem møre med en timian kvist. Dræn vandet fra, tag timianen væk og kom en klat smør ved. Blend med fløde og smag til med citron og salt.

Stuvede svampe

Ingredienser
Kantareller
Smør
Fløde
Salt
Peber
Lidt citron



Fremgangsmåde
Rens svampene med en børste. Svits dem i smør på en varm pande. Hæld fløde ved, og lad koge op. Smag til med salt og peber samt citron.

Pastinakmosen passede ikke helt til retten - den var for sød, og overdøvede den fine smag af vildtet. Retten ville nok have haft bedre af en ganske almindelig kartoffelmos, selvom pastinakmosen smagte forrygende for sig selv. Og så manglede det knasende element som sagt... Tortellinien var dog en succes - også hos den lille.
ENJOY!

Kommentarer

Maiken sagde…
Lækker blog! Synes nu ikke det ser helt amatøragtigt ud - gad ihvertfald godt smage den tortellini :)
Mvh Maiken
foodMAD sagde…
Tak Maiken! Ja, de kan anbefales :-)

Populære opslag