10. dec. 2011

MAD og videnskab

Denne overskrift linker forkert. Klik på billedet for at læse teksten!
Hvis der er to ting jeg ELSKER, så er det MAD og videnskab. Og nu har jeg fundet en webside der kombinerer de to (weee!!) Hjemmesiden hedder Foodpairing.
Det fungerer sådan, at du slår din hovedingrediens op, og så kommer den med forslag til madvarer der har smagskomponenter i samme retning, og som derfor vil matche din hovedingrediens. Super smart! (Ren teknisk har de analyseret disse madvarer med en metode der hedder GC-MS, men det er ikke vigtigt i denne sammenhæng.)
Prøv for eksempel at søge på fig .

Indenfor hver "cluster" (de grupper af ingredienser der popper op), fortæller længden af linjen noget om, hvilken ingrediens der matcher bedst. Jo kortere, jo bedre match. Vidste du for eksempel at figner og koriander går godt sammen? Det vidste jeg i hvertfald ikke. På samme måde fandt jeg på opskriften til mine Popcornbrud med persille da jeg søgte på popcorn:


Jeg synes at den her side giver uanet muligheder for nye smagskombinationer som man måske ikke umiddelbart ville have tænkt over.
Håber du også får glæde af den!


If there is two things that I love, it is food and science, and I have now found a site that combines the two! This is how it works: When you search for your main ingredient, it will give you a "tree" showing you a range of other ingredients with flavour components matching your search-ingredient. (Technically they´ve used a method that combines chromatography and mass spectrometry (GC-MS), but that is not important in this context.)
Try for example to search on the ingredient fig, and look at the first picture. In each cluster (the group of ingredients that pops up), the lenght of the line tells you which ingredient that matches the best. The shorter line, the better match. Did you know that figs and cilantro goes well together? Not me! This is also how I came up with the combination of popcorn brittles with parsley, by searching on popcorn.
I think that this site gives us tremendous opportunities for exploring foodcombinations that we might not had thought about.


I hope you will find it useful!

Ingen kommentarer: